Tuesday 18 October 2016

Kek Pisang

As salam dan selamat malam.

Malam ini saya nak save resepi kek pisang garenti gebu ni daripada Yatie Sendayu Tinggi.. Terima kasih kerana walaupun beliau sibuk namun masih sudi memberi resepi melalui air tangannya sendiri. Resepi kedua saya kongsi resepi Citra Klasik, Kajang untuk simpanan saya sendiri dan jika kawan-kawan nak cuba boleh cuba.  Terima kasih kerana sudi berkongsi resepi.  Semoga kalian dilimpahi pahala di dunia dan di akhirat .. Aamiin

Jom kita tengok resepinya....

Kek Pisang Garenti Gebu 

8 biji pisang
6 biji telur
240gm gula perang
400gm tepung gandum
2 sudu kecil baking powder
2 sudu kecil baking soda
2 sudu kecil ovelate
240gm minyak jagung
2 sudu kecil esen vanila
1 sudu kecil serbuk kayu manis
Kacang / almond / gajus panggang

Cara-caranya:

Pukul ovelete, telur, gula perang hingga putih. Masukkan minyak kemudian tepung gandum yang telah diayak bersama baking powder, baking soda, serbuk kayu manis.  Setelah itu masukkan esen vanila. Taburkan kacang di atas sekali selepas adunan dituang ke dalam loyang.    Bakar selama     20-40 minit pada suhu 180'C.

Kek Pisang Sempoi

2 biji telur
1 cawan gula halus
1/2 cawan marjerin
1/2 cawan minyak masak
2 cawan pisang lenyek
1/2 sudu teh esen pisang
1 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh baking powder
2 sudu makan susu tepung
2 cawan tepung gandum
Secubit garam
Walnat dan coklat chip untuk tabur

Cara-caranya:

Masukkan telur dan gula ke dalam mangkuk.  Kacau guna handwhisk sahaja tak perlu guna mixer. Masukkan minyak dan marjerin.  Kacau rata dan sehingga gula hancur.  Masukkan pisang dan esen. Gaul rata dan akhir sekali masukkan susu tepung, tepung gandum, baking powder dan baking soda. Gaul rata.  Tuang ke dalam bekas foil.  Tabu walnut dan chocholate chip.  Bakar suhu 180'C selama 30-40 minit atau sehingga masak. 

Ok , selamat mencuba

Mama Blogspot...


No comments:

Post a Comment